„Umysł
medytacyjny jest czysto pięknym stanem życia.” Yogi Bhajan
Po co nam medytacja?
-
uczy być tu i teraz
-
promuje odczuwanie dobrostanu, wewnętrznego spokoju, stabilności
oraz wyciszenia
-
daje klarowność umysłu, przytomność mentalną, oraz zdolność
do bycia obecnym
-
skupia energię, zwiększając skuteczność i wydajność
-
rozwija płaty czołowe, które kontrolują nasza osobowość
-
rozwija intuicje
-
rozwija neutralny (medytacyjny) umysł
-
rozwiązuje podstawowe problemy związane z wzorcami wywołującymi
stres
- kreuje komunikację pomiędzy umysłem a ciałem
- kreuje komunikację pomiędzy umysłem a ciałem
Medytacja
jest sztuką przełamywania naszych nawyków, oczyszczania umysłu
aby zajął się codziennymi sprawami. Medytacja jest po prostu
procesem oczyszczania podświadomości.
Jak
mówił Yogi Bhajan: „(...)będziecie zaskoczeni, jak w parę minut
zacznie przychodzić mnóstwo myśli – tych myśli, których nie
chcielibyście dotykać(…..)
Jeśli
pozwalacie tym myślom przechodzić, to jest medytacja (...)To
procedura oczyszczania umysłu nie wywalania mnóstwa myśli do
waszego podświadomego umysłu zwana jest medytacją. Potrzeba około
3 minut by mieć tego rodzaju myśli.
A
czasami nie przestają nas zamęczać przez około pół godziny.
Jeśli nie ruszamy się fizycznie, umysł staje się nieruchomy. To
jest podstawa albo początek medytacyjnego umysłu.(…) Gdy już
wasz umysł staje się nieporuszony i nie ma żadnych myśli,
poczujecie się przytulnie, wygodnie (…) Stopniowo gdy rozwijacie
tę przytulność, proces bombardowania was przez myśli staje się
coraz krótszy (…) Jeśli możecie wytrwać w waszym opróżnionym
umysłem przez 11 minut, wtedy możecie używać waszego umysłu do
uzyskiwania wskazówek.”
Cztery
z ośmiu członów praktyki jogi Pantadżalego dotyczy prowadzenia
osoby medytującej poprzez wewnętrzną przestrzeń umysłu. Są to:
-
Pratjahara – kontrolowanie i zestrajanie umysłu z Nieskończonym,
jest to nauka odnajdywania jądra każdej skończonej rzeczy w
Nieskończoności,
-
Dharana – koncentracja, utrzymywanie umysłu w centrum świadomości
lub na jakimś przedmiocie,
-
Dhajana – medytacja, jest się świadomym myśli, lecz nie jest się
przez nie wciąganym
-
Samadi – całkowite utożsamianie się z duchem, jako głębokie
doznanie że Ja i Bóg, Bóg i Ja, to jedno (Bóg w rozumieniu siły
tworzącej, podtrzymującej i niszczącej).
Naturą
naszego umysłu jest automatyzm, ruch, działanie na kontrastach i
tak jak ciało, umysł jest materialny ale bardziej subtelny. Dlatego
możemy oddziaływać na niego poprzez rzeczy niesubtelne jak
pożywienie i oddech, ale także poprzez rzeczy subtelne jak myśl.
Umysł sam nie zatrzymuje się dlatego „punkt bezruchu” jest
potrzebny aby spojrzeć na umysł. Potrzebne są tutaj specjalne
techniki jak medytacja, mantra i regulowanie oddechu. Potrzebujemy
być w stanie oddziaływa na umysł bez bycia chwytanym poprzez
nieskończone odniesienia do samych siebie.
Świetnym
zobrazowaniem tego ostatniego jest scena w jednym z odcinków
Gwiezdnych Wojen Ostatni Jedi (scena w jaskini z bohaterką Rei).
Jeżeli postawimy świecę pomiędzy dwa lustra możemy zobaczyć
setki świec, odbicie za odbiciem. Umysł może odbijać sam siebie i
tworzyć obrazy wewnątrz obrazów, myśli wewnątrz myśli.
Spróbujmy
zatem doświadczyć i eksplorować swój umysł. W Jodze Kundalini
jest ogromna ilość technik medytacyjnych o przeróżnych
zastosowaniach: są medytacje z oddechem, mudarmi, w ruchu, z mantra,
uzdrawiające, zmniejszające stres, zwiększające witalność czy
pracujące z niezalesieniami.
Zapraszam
w każdą niedziele o 18.00 do Joga Klubu w Warszawie.
Treść
opracowana na podstawie: Podręcznik do Międzynarodowego Kursu
Nauczycielskiego Jogi Kundalini Poziom Pierwszy.
Foto: Ania Mysliwczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz